Algemene tips en oefeningen

Hier vind u algemene tips en oefeningen voor uw hand en pols. Als u bij ons onder behandeling bent krijgt u altijd een behandeling met onder andere advies, tips en oefeningen op maat, passende bij uw klachten en bevorderlijk voor het herstel.

Dagelijks gebruik:

Gebruik niet teveel kracht bij pijnlijke handen (geen stressbal!). 

Gebruik bij zwaar tillen bij voorkeur de grote gewrichten, bijvoorbeeld de boodschappentas op de pols dragen in plaats van de vingertoppen.

Warmte is vaak prettig. Neem een warme douche, gebruik een hittepit of houdt uw handen in het warme water.

Oefeningen voor vocht in armen, handen en vingers

Ademhalingsoefening

Voer deze oefening uit in buik of ruglig.
Leg de handen in de zij. Adem rustig naar de handen toe, zodat er een buikademhaling ontstaat. Bij inademen zal de buik uitzetten, bij uitademen gaat de buik weer terug.
Adem vervolgens zo diep mogelijk uit, totdat alle lucht eruit is. Wacht zo’n 7-10 seconden en adem daarna rustig met een buikademhaling door. Herhaal het in totaal 3 keer.

Houding
Let goed op uw houding. Borst vooruit, schouders laag, kin intrekken en kruin omhoog. Maak u lang.

Afdrijven vocht
Rotatie Nek

Ga rechtop zitten. Draai rustig het hoofd van de ene naar de andere zijde. Kijk in de richting van de beweging. Probeer geleidelijk te verbeteren totdat de kin in lijn met de schouder komt. Herhaal dit 10 keer.

Kantelen Hoofd

Ga rechtop zitten en kantel het hoofd met het oor naar de schouder. Let op dat u de schouder niet optrekt. 10 tellen oprekken, vervolgens de andere kant op. Heraal dit 10 keer.

Schouders draaien

Ga rechtop zitten. Draai vervolgens met de schouders rondjes naar achter. Laat hierbij de armen ontspannen hangen. Herhaal dit 10 keer.

Armen draaien

Ga rechtop zitten. Maak grote cirkels met de armen. Doe dit op een rustig tempo. Herhaal dit 10 keer.

Buigen/ strekken

Buig en strek afwisselend de ellebogen. Herhaal 10 keer.

Knijpen

Knijp in een zacht balletje of spons. Zet hierbij niet teveel kracht. Herhaal dit 10 keer.

Vingers

Piano spelen met de vingers of bijvoorbeeld spreiden/sluiten van de vingers. Herhaal dit 10 keer.